Via partner
Pole Position, Ton van Haperen, Sezgin Cihangir, Anna Bosman
Artikelnummer: 9789465112343 OverzichtKLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER
Het instituut school geeft door wat wij als samenleving van waarde vinden. Het aldaar geleerde verbindt ons en helpt bij communiceren, begrijpen, respecteren, het geleerde op school organiseert een referentiekader van goed samenleven.
Kinderen leren dit alles van leraren. Leraar is daarom een belangrijk beroep en vereist een gedegen opleiding. Niet iedereen mag zo maar voor de klas. Immers, goede leraren zorgen ervoor dat kinderen meer leren op school en creëren zo maatschappelijke cohesie. Van slechte leraren leren kinderen minder op school, wat staat voor ontwichting, kansenongelijkheid en desintegratie. Maar precies daar zit de spanning van de dagelijkse werkelijkheid. Nederland kent al ruim 25 jaar een lerarentekort. Normaal resulteren arbeidsmarkttekorten in belangstelling voor een beroep en een opleiding daartoe. Helaas gaan lerarenopleidingen gebukt onder een structurele terugloop aan studenten. Alleen al het hoofd boven water houden, het valt niet mee. De selectiefunctie staat onder druk.
Wat gaat hier mis en vooral, hoe kan het anders en beter? Dat zijn de open vragen waarop dit boek een antwoord probeert te formuleren. Dat antwoord komt in de vorm van tien essays van stuk voor stuk kundige auteurs met een eigen kijk en perspectief. De essays zijn onderverdeeld in drie interessegebieden: het probleem, wat we weten van het opleiden van leraren en wat belanghebbenden vinden en willen.
Dit boek vertegenwoordigt niet een opvatting met een oplossing, maar verschillende kijken op een complexe kwestie, voortkomend uit een opeenstapeling van eerder gemaakte afspraken en gebruiken. Het boek leest daardoor als een waaier, bijeengehouden door een inleiding en een afsluiting. Inzoomen op een kern van gemeenschappelijkheid, precies daar zou de broodnodige route richting verbetering zich kunnen bevinden.
NMI Studiorum
Gewicht
0,232 Kg
Uitvoering:
Paperback
Drukkerij
Pumbo.nl
Uitgever(Label):
NMI Studiorum/Stichting Meer Leren op School
Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Dog and Pony
Vormgeving binnenwerk: (255 tekens)
ZetSpiegel, Best
Eindredactie:
Felix Huygen
Aantal pagina's
161 + Slotakkoord+Literatuurlijsten excl. Eindnoten
NUR/NUGI
GEEN OPGAVE