Via partner

Hoe de straat de school binnendringt denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, de schoolcultuur en de straatcultuur , Iliass El Hadioui

Artikelnummer: 9789461644022
Artikel 35 van 36
€ 15,00 (inclusief btw)
Overzicht

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Stedelijke jongeren groeien op in verschillende leefwerelden. Op straat, in de stedelijke volkswijken, krijgen zij macho-masculiene codes mee: de bescherming van de eigen 'eer', 'respect', het voorkomen van gezichtsverlies en de perceptie van de vrouw als lustobject. Deze codes van de straat conflicteren met de leefwereld van de school, waar feminien-softe codes als zelf- reflectie, zelfexpressie, zelfevaluatie en zelfontplooiing steeds belangrijker zijn geworden.

Hierdoor ontstaat een pijnlijke pedagogische mismatch. Stedelijke jongeren met een straatsocialisatie en suburbane docenten met een burgersocialisatie houden elkaar in een wurggreep. De gevolgen: overlastgevend gedrag in de klas, een lager onderwijsniveau en een grotere kans op voortijdig schoolverlaten.

Hoewel er veel over deze jongeren te doen is, signaleert socioloog Iliass El Hadioui dat er weinig overlap is tussen het wetenschappelijk debat, het publieke debat en de dagelijkse praktijk in het begeleiden van stedelijke jongeren. Hij wil dit met Hoe de straat de school binnendringt doorbreken. Daartoe vertaalt hij sociologische en sociaal-pedagogische inzichten naar het publieke denken over het zogenaamde deviante gedrag van sommige stedelijke jongeren. Hij breekt met het zo dominante etnische discours waarin alle sociale problemen gedefinieerd lijken te worden als 'integratieproblemen'. En hij pleit voor een mentale en praktische 'switch' binnen het onderwijs. Opdat ook stedelijke jongeren met een straatsocialisatie gelijke kansen krijgen en docenten weer toekomen aan de inhoudelijke kennisoverdracht.

Iliass El Hadioui (1983) is als socioloog verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

'Geeft veel praktische tips en beschrijft interessante processen.' - Nederlands Dagblad

MENINGEN: Als beginnend docent op een MBO school ben ik erg blij met dit essay.
Dit boek toont de pedagogische mismatch aan in de thuiscultuur, schoolcultuur en straatcultuur en deze onderling. Dit wordt de pedagogische driehoek genoemd. Deze theorie gaat ervan uit dat iedereen opgroeit in drie verschillende pedagogische settings: thuis, school en de peergroup- of straatcultuur. Uiteraard worden er meer theorieën behandeld, maar dit is in mijn optiek de rode draad van het boek.
Verder vind ik het erg interessant om de straatcultuur te leren 'begrijpen'. Na het lezen heb ik o.a. meer geleerd over; De voedingsbodem van de straatcultuur, verschillende gradaties in de straatcultuur etc.
Een prima boek voor een beginnend docent zoals ik maar ook voor de onderwijsassistent, maatschappelijk werker, jongerenwerker en pedagogiek student.

Analyse over grootstedelijke problematiek in het onderwijs

Goed boek over jongeren en onderwijs

leest lekker makkelijk weg. duidelijk en volledige informatie in het boek.
het lijkt eigenlijk net een klein leesboekje.
ideaal boek! makkelijk voor scripties, verslagen en om informatie te winnen.

Makkelijk te lezen en volledig boek. Ik heb het gebruikt voor de opleiding pedagogiek en het is een waardevolle toevoeging geweest.
De theorie is niet heel moeilijk en sluit wel goed aan bij andere theorie.

Verduidelijkend boekje

Zeer nuttig voor onderwijsprofessionals in grote steden

 

Gewicht
0,194 Kg

Uit jaar:
2011-2015

Uitvoering:
Paperback

Drukkerij
Bariet, Steenwijk

Uitgever(Label):
Van Gennep, Nieuwezijds Voorburgwal 330, Amsterdam

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Léon Groen

Aantal pagina's
143 excl. Literatuur

NUR/NUGI
740 Mens en maatschappij algemeen

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss