Via partner
PM-reeks - de methode Kids' Skills op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen , B. Furman Serie: PM-reeks
Artikelnummer: 9789024417452 OverzichtKLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER
WAARSCHUWING!
De methode Kids' Skills is een radicaal boek. Het leidt misschien tot blijvend andere opvattingen over opvoeding, lesgeven en wat nu eigenlijk de ‘problemen’ van een kind zijn.
De methode Kids' Skills is een speelse, praktische benadering voor het oplossen van moeilijkheden waarmee kinderen geconfronteerd worden. Centraal staat één heel belangrijk idee: praktisch alle problemen kunnen worden opgevat als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden.
De methode Kids' Skills geeft kinderen of ouders niet de schuld van problemen. En het neemt ook niet de behoefte weg aan deskundige hulpverleners voor kinderen. Het stelt wel traditionele opvattingen over de rol van ‘deskundigen’ ter discussie.
De 15 eenvoudige stappen waaruit de methode Kids' Skills bestaat maken duidelijk hoe je problemen in vaardigheden kunt omzetten. Door deze praktische stappen ontstaat een dynamische, speelse samenwerking tussen verzorger en kind. Deze methode nodigt het kind uit om actief mee te werken aan het opbouwen van vaardigheden en het zoeken naar oplossingen.
Een boek dat gonst van de ideeën, verhalen en suggesties. Bereid je voor op verfrissende en grappige manieren waarop kinderen en volwassenen elkaar kunnen vinden om problemen om te zetten in vaardigheden!
Ben Furman is psychiater en psychotherapeut en een zeer productief schrijver; zijn boeken zijn over de hele wereld vertaald. Hij is mededirecteur van het Helsinki Brief Therapy Institute. Ben is de bedenker van Kids' Skills, een innovatieve methode voor het werken met kinderen. Hij treedt internationaal op als deskundige op het gebied van oplossingsgerichte therapie, probleemoplossen, kindervraagstukken, teamontwikkeling, systeemdenken en persoonlijke ontwikkeling.
Kids’ Skills is een speelse, praktische benadering voor het oplossen van moeilijkheden waarmee kinderen worden geconfronteerd. Centraal staat één heel belangrijk idee: praktisch alle problemen kunnen worden opgevat als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden.
Kids’ Skills geeft kinderen of ouders niet de schuld van problemen. En het neemt ook niet de behoefte weg aan deskundige hulpverleners voor kinderen. Het stelt wel traditionele opvattingen over de rol van ‘deskundigen’ ter discussie.
Wat is Kids’ Skills?: Kids’ Skills is een methode waarmee kinderen op een positieve, constructieve manier problemen overwinnen door nieuwe vaardigheden te leren. Kids’ Skills is oorspronkelijk ontwikkeld in Finland.
Bij Kids’ Skills begint de oplossing met het ‘vertalen’ van het probleem in vaardigheden. Dit houdt in bij een ‘probleem’ vaststellen welke vaardigheid vereist is om dit probleem te overwinnen. Deze stap noemen we ‘problemen pellen’. Het programma van Kids’ Skills omvat vijftien achtereenvolgende stappen, waaronder ‘Geheugensteuntjes bedenken’ en ‘De vaardigheid een naam geven’.
Geen beschuldigende vingers: Onder invloed van de westerse psychologie zijn wij gaan denken dat de problemen die kinderen ervaren meestal veroorzaakt worden door factoren in hun omgeving, zoals het gezin waarin zij leven of hoe hun ouders hen opvoeden. Door deze manier van denken hebben ouders de neiging elkaar verwijten te gaan maken als kinderen problemen krijgen.
Kids’ Skills voorkomt beschuldigende vingers. Deze methode besteedt niet veel tijd aan het zoeken naar de oorspronkelijke oorzaak van het probleem van het kind. Kids’ Skills gaat ervan uit dat kinderen manieren kunnen vinden om hun problemen te overwinnen wanneer volwassenen hen helpen hun sterke punten en vermogens te ontdekken.
Voor wie?: Kids’ Skills geeft de oplossing terug aan het kind – en aan zijn ouders, leerkrachten en andere volwassenen. Dit heeft niets te maken met ‘een positieve aanpak’; het is een simpele, praktische methode in vijftien stappen waarmee iedereen die met kinderen werkt het gereedschap in handen krijgt om een deskundige te worden.
Inhoud: Voorwoord door Michael Durrant
Een inleiding in oplossingsgerichte voorlichting en therapie met kinderen
Het ontstaan van Kids’ Skills
Stap 1 Problemen vertalen in vaardigheden
Stap 2 Het eens worden over de vaardigheid die geleerd moet worden
Stap 3 De voordelen van een vaardigheid onderzoeken
Stap 4 De vaardigheid een naam geven
Stap 5 Een totemfiguur kiezen
Stap 6 Supporters werven
Stap 7 Meer zelfvertrouwen geven
Stap 8 Plannen maken om het te vieren
Stap 9 De vaardigheid omschrijven
Stap 10 Naar buiten treden
Stap 11 De vaardigheid oefenen
Stap 12 Geheugensteuntjes bedenken
Stap 13 Vieren dat het gelukt is
Stap 14 De vaardigheid aan anderen doorgeven
Stap 15 Op naar de volgende vaardigheid
Alles op een rijtje
MENINGEN: Als leerkracht in het basisonderwijs gebruiken mijn collega's en ik deze methode regelmatig.
Het is een positieve aanpak waarbij het kind zelf veel inbreng heeft. Kinderen groeien echt gedurende het proces. Begeleiding (aansturing) van een volwassene is uiteraard wel nodig.
Het kind voelt zich serieus genomen en zal intrinsiek gemotiveerd raken om doelen te behalen. Dit geeft een groot gevoel van competentie!
Dit boek legt op een heldere manier uit wat de methode van Kids Skills is, hoe het ontstaan is, hoe het werkt... Het boek biedt praktische tips en handigheidjes. Het heet Kids Skills, maar (een groot deel van) de beschreven stappen binnen de methode zouden ook voor volwassenen niet misstaan.
Het gaat over het algemeen over het aanleren van vaardigheden.
Het is een duidelijk leesbaar boekje. Vrij dun, dus je hebt het zo uit.
Erg duidelijk met veel praktijkvoorbeelden uit verschillende landen. Makkelijk te vertalen naar de praktijk.
De vijftien stappen zijn heel duidelijk en oplossingsgericht. Je moet wel zelf een vaardighedenboekje maken voor de leerling, dit zit niet in de bijlage als voorbeeld. Op basis van de punten die in het boekje staan kun je dit zelf vormgeven.
Ik vind de methode erg geschikt om in het basisonderwijs te gebruiken met kinderen met een 'probleem'.
Kids' Skills is een uitkomst voor leerkrachten, ouders en kinderen die handvaten nodig hebben om met een probleem om te kunnen gaan. In 15 praktische concrete stappen leren kinderen en hun omgeving vaardigheden toe te passen. Op die manier krijgen de kinderen en degenen die ermee werken nieuwe mogelijkheden en een andere kijk op "problemen". Het boek schept nieuwe kansen!
Leuk om hier mee te werken wanneer kinderen iets willen leren.
In dit boek wordt de methode uitgelegd, hoe je hier mee kunt gaan werken.
In een kindercoachpraktijk goed toe te passen.
Je hebt hiervoor wel het werkboek van kidsskills nodig, poster is een leuke aanvulling op het werkboek.
Boek = duidelijk geschreven.
Praktisch ingesteld boek dat handvatten geeft aan het werken aan doelen.
Gewicht
0,27 Kg
Uit jaar:
2006-2017
Uitvoering:
Paperback
Uitgever(Label):
Nelissen, Soest, Barneveld/Boom, Amsterdam
Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Matt Art, Concept & Design, Haarlem
Tekeningen van:
Kai Kujasalo
Vertaald door:
Peter van der Kaaij, Kerkdriel
Oorsponkelijke titel
Muksuoppi, Helsinki+Kids'Skills, in het Engels in Australië
Aantal pagina's
160
NUR/NUGI
847 Pedagogiek