Via partner

Mijn leven Het verhaal van mijn eenzame succes , Enzo Ferrari

Artikelnummer: 9789021407272
Artikel 12 van 17
€ 41,00 (inclusief btw)
Overzicht

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

‘De geschiedenis van de autosport - een geschiedenis die ik meer dan zestig jaar lang vanaf de eerste rij heb mogen volgen. Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat ik een van de mensen was die deze geschiedenis moesten schrijven, gedreven door een overweldigende passie of ambitie. En mensen als Ascari en Valletta, Pirelli en Fangio, Ecclestone en Villeneuve, Balestre en Jones, en honderden anderen, zijn jaar na jaar, decennium na decennium mijn leermeesters, vrienden, leerlingen, medewerkers, bondgenoten en tegenstanders geweest in dit leven op het scherp van de snede.’

In Mijn leven vertelt Enzo Ferrari openhartig over zijn leven. Hij spaart niemand, ook zichzelf niet, in deze fascinerende autobiografie, die na zijn dood werd aangevuld door zijn zoon Piero.

MENINGEN: het boek geeft een authentiek inzicht in de autosportwereld in het prille begin.

Het boek is geschreven zoals de Italianen spreken. In tien regels wordt je meegenomen van 1957 naar 1932 en terug en worden vijf oude vrienden bij naam en functie genoemd. Als de persoon in kwestie bij Enzo op school heeft gezeten of eerder dood gegaan is wordt dit ook nog vermeld. Het duurde mij zes weken om tot pagina 116 te komen.
Conclusie: veel details, vermoeiend om te lezen.

Het is een prachtig boek over een ware legende.
Hij noemt in zijn autobiografie vele feiten en namen waardoor het afentoe een beetje ingewekkeld wordt. Zeker zonder voorkennis zal het wellicht te ingewikkeld worden.
Er staan vele mooie anekdotes in en je zal Ferrari (nog meer) gaan waarderen.

In 1947 richtte Enzo Ferrari een bedrijf op dat zou uitgroeien tot één van de meest iconische automerken ter wereld. Dit is om twee redenen bijzonder. Ten eerste begon de Italiaan pas op z'n 49ste voor zichzelf; terwijl de levensverwachting destijds niet veel hoger dan 65 was. Ten tweede produceert het bedrijf tegenwoordig nog steeds nauwelijks meer dan 7000 auto's per jaar.
Hoewel de ondertitel anders doet vermoeden, is het boek zeker geen kritiekloze borstklopperij. Enzo Ferrari beschrijft zowel zijn successen als misstappen. Omdat er extreem veel namen worden genoemd, is niet ieder hoofdstuk even toegangelijk. Zonder - grondige - kennis van de racerij is dit boek sowieo af te raden. De lezer maakt vooral kennis met de autosport, niet zozeer met de lievelingskleur of andere persoonlijke voorkeuren van Enzo.
In de loop der jaren is het boek talloze malen heruitgegeven, waardoor mijn exemplaar pas in de jaren '80 eindigt. Het nawoord van zoon Piero is misschien nog wel het beste hoofdstuk van het boek. To-the-point en gestructureerd blikt Enzo's tweede zoon terug op de levensloop van zijn beroemde vader. Sommige anekdotes zijn ronduit ontroerend om te lezen.
Saillant detail: vlak ná Enzo's dood zou zijn beroemde Formule 1-renstal de enige raceoverwinning van 1988 boeken. Alle andere GP's zouden immers een prooi worden voor het dominante McLaren-team. Nota bene in Italië was de ongeduldige Ayrton Senna zo vriendelijk om zich te vergalloperen op een achterblijver.
Een passender eerbetoon aan Enzo Ferrari was niet mogelijk geweest. Deze biografie maakt mij nieuwsgierig om nog eens iets over deze passierijke man te gaan lezen. Maar zijn zelfgeschreven boek springt net iets te veel van de hak op de tak. Als het nawoord het hoogtepunt vormt, is het stiekem namelijk niet zo'n heel goed boek.

Gewicht
0,487 Kg

Uit jaar:
2017

Uitvoering:
Paperback

Uitgever(Label):
Q , Amsterdam

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Bart van den Tooren

Fotografie (Foto's)
Mondadori Libri S.p.a., Milano behalve foto Renzo Castagneto

Omslagbeeld:
Archivi Farabula

Vertaald door:
Hilda Schraa

Oorsponkelijke titel
Le mie gioie terribili

NUR/NUGI
491 Sportbiografieën

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss