Via partner

Virtual action learning een opleidingsconcept over Samenlerend Produceren met ICT , J.M.M. Baeten

Artikelnummer: 9789080335523
Artikel 45 van 54
€ 21,00 (inclusief btw)
Overzicht

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Virtual Action Learning is een nieuwe manier van opleiden die volop in de belangstelling staat. Leren gebeurt via het maken van producten voor de beroepspraktijk. VAL werkt op een originele manier: via ICT en nieuwe media en aangevuld met bijeenkomsten op school. Studenten worden verleid tot Virtuele Leerinteractie doordat alle productie loopt via een Virtual Learning Community (VLC).
VAL zorgt voor opmerkelijke resultaten. Studenten leren meer, actiever en met extra motivatie. Opleiders werken met meer plezier en resultaat, de opleidingskwaliteit stijgt en de opleidingskosten kunnen dalen. Ook bedrijfsopleidingen en trainingsbureaus werken inmiddels met VAL en de VLC.
Nieuw is dat bedrijven de methode inmiddels gebruiken voor veranderingsmanagement en kennismanagement. VAL invoeren is een ingrijpend proces, dat alleen succesvol verloopt als het opleidingsinstituut of het bedrijf voldoende expertise heeft.
De ministeries van Economische Zaken en van Onderwijs beloonden VAL en de VLC in 2007/08 met de landelijke innovatieprijs. De prijs is bedoeld als stimulans om deze onderwijsmethode verder te verspreiden.
Alle kennis en ervaring van acht jaar VAL-toepassingen zijn nu samengevat in het boek: Virtual Action Learning: een opleidingsconcept over Samenlerend produceren met behulp van ICT een ode aan de nieuwe vakdocent
Het boek geeft gedetailleerd aan hoe opleiders internet-ontmoetingen en fysieke bijeenkomsten zo kunnen inrichten dat studenten samenlerend gaan produceren met ICT. Theorie, achtergronden, praktijkervaringen, CampfireStories, Editorial Reviews, assessments, beoordelingen en Virtuele Leerinteractie: alles van VAL komt aan de orde. Bovendien bevat het boek kritische reflecties van meer dan twintig professionals die ervaring opdeden met VAL.
VAL en VLC zijn ontstaan in de internet-wereld. Dat is ook aan het boek duidelijk te zien. Tekst en beeld zijn gelijkwaardig en kennisobjecten worden ge llustreerd met praktijktoepassingen, foto's en screenshots.

MENINGEN: Bij de opzet van een nieuwe universitaire lerarenopleiding hebben wij als werkgroep ‘Digitaal Portfolio’ het VAL-boek bekeken. De eerste reactie van collega’s uit het voortgezet onderwijs was: “Wat een vrolijk boek zeg! Dat spreekt me meteen aan”. Deze vrolijke, maar vooral opvallende vormgeving past naar mijn mening perfect bij de onderwijsmethodiek. ‘Vernieuwend’, dat is het juiste woord. Voor mijn studie ‘Onderwijskunde’ aan de Universiteit Utrecht heb ik meerdere boeken en artikelen gelezen over onderwijsconcepten en onderwijsvernieuwingen. Deze boeken bestonden allemaal enkel uit instructie in de vorm van tekst. En zelfs voor de praktijkgerichte PABO heb ik alleen boeken gelezen die bestonden uit lappen tekst, zonder concrete voorbeelden en schematische weergaves en geheel top-down (de schrijver instrueert de lezer). Het VAL-boek is anders. Door de vormgeving, de praktijkvoorbeelden, de plaatjes en de kritische reflecties, blaast het een frisse wind door de wetenschap van het onderwijs. Traditionele boeken zijn voornamelijk instructiegericht, evenals het traditionele onderwijs. Het VAL-boek zet door de kritische reflecties en schematische weergaves aan tot zelf actief nadenken. De lezer is dus ‘constructief’ aan het lezen. Dit vernieuwende karakter kan echter ook nadelen hebben. Veranderingen in het onderwijs en in de onderwijswetenschap hebben over het algemeen vrij veel tijd nodig. Op vernieuwingen komt vaak de reactie “Wij doen het al jaren zo, en dat heeft altijd goed gewerkt. Waarom zouden wij het nu anders doen?” Het VAL-boek zal daarom wellicht enige tijd nodig hebben, zodat onderwijzers en vooral wetenschappers eraan kunnen wennen. En ook de methodiek die in het boek wordt beschreven, zal deze tijd nodig hebben. De reacties vanuit de werkgroep ‘Digitaal Portfolio’ tonen echter aan dat het werkveld toe is aan deze frisse wind. En ook de vele praktijkvoorbeelden die in het boek worden beschreven tonen dit aan. Laat deze frisse wind nog maar even doorwaaien, wat mij betreft!

Met veel plezier heb ik het boek Virtual Action Learing bestudeerd. Ook heb ik met veel interesse en plezier een presentatie van het boek mogen bijwonen. Gebruikers kregen de mogelijkheid om kritiek op het concept te geven. Gedurfd, maar hiermee wordt het concept zeker sterker. Zowel de presentatie als het boeken zijn uitstekend verzorgd, overigens had ik van Jos Baeten niets anders verwacht. Jos is een perfectionist en heeft oog voor details. Het samenwerken staat centraal, gebruik maken van moderne mogelijkheden maakt dit mogelijk. Modern voor de docent, de student/ leerling ervaart dit min of meer als ‘normaal’. Hier zit voor mij dan ook de crux: zijn de docenten er aan toe? Een vertaling te maken naar het voortgezet onderwijs en ook binnen MBO is nog een geweldige uitdaging. Zeker nu de discussie wordt gevoerd of het CGO te ver doorslaat en er weer meer focus op kennis moet worden gelegd. Wij gaan absoluut het VAL concept verder bestuderen. Samen met de auteur verwachten en hopen wij het “samenlerend produceren met behulp van ICT mogelijkheden” in ROC en VO te kunnen introduceren, al dan niet met enkele aanpassingen.

Gewicht
1,023 Kg

Uit jaar:
2009

Uitvoering:
Hardcover (met leeslint)

Uitgever(Label):
Citowoz, Breda

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Karien Kuijpers+Len Knoester(Kakazu, Breda)

Fotografie (Foto's)
MajBritta de Ruiter

Aantal pagina's
140 incl. Colofon

NUR/NUGI
GEEN OPGAVE

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss