Via partner
Durf! , Seth Godin
Artikelnummer: 9789400500372 OverzichtKLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER
Wanneer was de laatste keer dat je iets voor de eerste keer deed?
Durf! is het nieuwste boek van Seth Godin. Durf! is een manifest om mensen aan te zetten iets te doen in plaats van erover na te denken, plannen te maken of risico’s te analyseren. Het zet mensen aan om weer creatief te mogen zijn (iets wat ons van jongs af aan afgeleerd wordt).
MENINGEN: 'Durf!' is een korte maar krachtige titel, die helemaal de lading dekt van de inhoud van dit nieuwe boek van Seth Godin. Over veel meer wordt er in dit kleine manifest namelijk niet geschreven.
Op ontzettend veel verschillende manieren wordt duidelijk gemaakt dat starten en initiatief Goed zijn en afwachten en nadoen Slecht zijn. Het maakt duidelijk dat je Durf moet hebben, maar niet hoe je dat moet doen. Immers, 'je moet niet langer wachten op een routebeschrijving, maar er zelf een tekenen'.
Seth Godin is een welbekend auteur en heeft inmiddels meer dan tien boeken geschreven. Maar hij is ook een uitstekende spreker en dat wordt nergens zo duidelijk als in zijn boek Durf!
Hoofdstukken bestaan hier niet, enkel tussenkopjes. De gemiddelde alinea is slechts acht regels lang en er wordt niet zuinig omgegaan met witregels. Het gevoel dat je aan elkaar geplakte korte blogs en motiverende strijdkreten leest, overheerst. Dit is een boek dat je op een zondagmiddag even uitleest, óf na de eerste twintig pagina´s weglegt omdat je gek wordt van de oneliners.
Deze krappe honderd bladzijden zijn dus niet zozeer leerzaam, maar wel erg inspirerend. Met vele voorbeelden wordt aangegeven hoe het wel, of juist niet moet. 'Als je twijfelt, ga dan op zoek naar de angst. Daar zit vrijwel altijd de bron van je twijfel.' en 'Tegenwoordig is nergens mee beginnen veel erger dan het fout hebben. Als je start, dan creëer je de kans om je te verbeteren en te ontwikkelen, om je fout in goed om te zetten. Als je niet start, dan krijg je die kans niet.'
Kortom: wanneer heb jij voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Door het schrijven van dit boek, dat een bestseller werd, bewijst Seth Godin gek genoeg de stelling die hij in dit boek met niet al te veel diepgang presenteert.
Het boek spoort lezers aan om zaken in beweging te zetten. Met ideeën mag je volgens Godin niet rond blijven lopen, sterker nog, hij vergelijkt het niet ten uitvoer brengen van ideeën met stelen. 'Durf! Doe wat met je ideeën', zegt Godin. Zet iets in beweging, zelfs als dat betekent dat je 'op je bek gaat' of wordt uitgelachen. Beter vier mislukte, uitgevoerde plannen, dan tien onuitgevoerde goede ideeën.
Het probleem met het boek is dat Godin deze boodschap eigenlijk iedere pagina herhaalt. Telkens net iets anders beschreven. Er zit hierdoor ook geen opbouw in het verhaal. Het is één lange monoloog van losse flarden, korte quotes die iedere keer weer neerkomen op hetzelfde 'zet iets in beweging', ongeacht de gevolgen. Na een paar pagina's weet je het wel.
Godin geeft in het boek verder geen tips over hoe je bepaalde schroom zou kunnen overwinnen om iets te starten. Hij geeft geen handreikingen. Hij roept simpelweg 100 pagina's lang 'je moet iets in beweging gaan zetten'. En hoe inspirerend die uitdaging ook is, bij gebrek aan diepgang had hij die boodschap ook in één korte blog kwijt gekund.
Maar, en nu kom ik terug bij mijn stelling van het begin. Ikzelf had op basis van een zo weinig uitgewerkt idee nooit een boek durven schrijven. Ik had het nooit aan een uitgever aangeboden, omdat ik zou denken dat het te weinig diepgang had en geen lezers zou trekken.
Godin zegt in het boek Durf! dat je niet moet blijven twijfelen of iets goed genoeg is, maar gewoon moet doen! En daarin heeft hij in dit geval zeker gelijk gehad. Ongetwijfeld lopen er her en der mensen rond met een beter uitgewerkt idee in hun hoofd, alleen zij hebben het nooit uitgegeven. Zij hebben geen bestseller. Als ze het advies van Godin uit dit boekje opgevolgd hadden, hadden ze dat wellicht net als Godin gehad.
Kortom een inspirerende en waardevolle boodschap verpakt in veel meer woorden dan nodig.
Gewicht
0,194 Kg
Uit jaar:
2011
Uitvoering:
Hardcover
Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Pinta Grafische Producties
Omslagbeeld:
Red Maxwell
Vertaald door:
Aad Markenstein
Aantal pagina's
103 excl. Nawoord
NUR/NUGI
802 Marketing