Via partner

De rode miljardair hoe Jack ma met Alibaba de wereld hoopt te veroveren , Hans Moleman

Artikelnummer: 9789088030604
Artikel 14 van 50
€ 2,00
Overzicht

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Een sprookjesverhaal uit het Verre Oosten, zo oogt de opkomst van Alibaba, het Chinese e-commerce bedrijf. In 'De Rode Miljardair' beschrijft Hans Moleman aan de hand van het levensverhaal van Jack Ma hoe het sprookje tot stand is gekomen. Deze even slimme als ondernemende leraar Engels weet als geen ander in te spelen op de handelslust van 1,3 miljard Chinezen. Tegelijkertijd heeft Ma´s geesteskind Alibaba te maken met harde concurrentie en het wakend oog van de Chinese autoriteiten, die het internet graag onder controle willen houden. Facebook, Twitter en Google kijken met afgunst toe hoe hij dat klaarspeelt. Jack Ma wil met Alibaba en zusterbedrijven als Taobao en Alipay de wereldmarkt op. Op zijn Engelstalige sites zijn nu al volop spullen te koop, maar Ma wil meer. In China is hij naar het voorbeeld van Google zijn imperium snel aan het uitbreiden, met onder meer twitterkloon Weibo, filmproductie en cloudservice. Zelfs van een voetbalclub, de Chinese landskampioen Guangzhou Evergrande, mag hij zich mede-eigenaar noemen. Dreigt Ma door de miljarden die binnenrollen op hol te slaan, of zit er een doortimmerde strategie achter? Hans Moleman was correspondent voor de Volkskrant in achtereenvolgens Zuid-Afrika en China. Hij beleefde vanaf 2004 de rappe opkomst van het Chinese internet mee; nooit eerder hadden de Chinezen zoveel vrijheid om zaken te doen - en een mening te geven, in weerwil van de censuur uit Peking. Vanuit Nederland volgt Moleman China nu online, onder meer via zijn website Verre Vrienden. Eerder schreef hij 'Avonturen in modern China'.

MENINGEN:Boek leest aardig makkelijk weg en geeft een duidelijk beeld van Jack Ma en wat hij heeft meegemaakt met Alibaba. Het laatste deel van het boek heb ik echter het gevoel dat het meer gaat over de situatie in China en wat daar speelt dan over Alibaba. Dit vind ik zelf wel een minpunt en verloor ik een beetje het verhaal.

Interessant boek waarbij de geschiedenis achter de oprichter en de oprichting van Alibaba duidelijk wordt weergegeven. Tevens komt de groeifase van het bedrijf ruim naar voren en hoe de invloed is van de chinese staat. Dit laatste punt vond ik ook het grootste minpunt. In de 2e helft van het boek was in mijn ogen meer de rol van de chinese overheid het middelpunt en niet meer Jack Ma of Alibaba.

Gewicht
0,323 Kg

Uit jaar:
2015

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Studio Jan de Boer

Fotografie (Foto's)
www.alibabagroup.com

Omslagfoto: (255 tekens)
voor:Hollandse Hoogte+achter: Chris Keulen

Vormgeving (Lay-out, Opmaak):
Nico Richter

Aantal pagina's
222 incl. Bronnen en Literatuur

NUR/NUGI
686 Moderne geschiedenis (1870-heden)

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss