Via partner

Het Dossier , Anya Niewierra

Artikelnummer: 9789085164210
Artikel 23 van 66
€ 5,00
Overzicht

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Na haar debuut Vrij uitzicht, dat vele nominaties in de wacht sleepte, komt Anya Niewierra nu met Het Dossier. De ingrediënten - de voormalige DDR, kunstvervalsing van belangrijke expressionisten én een orgaanroof - zijn door Niewierra subtiel in elkaar vervlochten tot dé ultieme thriller.

De 46-jarige Josta Bresse wordt slachtoffer van een orgaanroof. De Nederlandse recherche stuit tijdens het onderzoek op het duistere DDR-verleden van Josta. Daarom keert Josta terug naar Oost Berlijn, waar ze destijds als kunstvervalser deel uitmaakte van de zogenaamde 'Königstein Gruppe'. Dit team van vervalsers dat werkte in opdracht van het toenmalige DDR-regime, werd vlak voor de val van de Muur door de Stasi afgevoerd naar de gevangenis Hohenschönhausen.
Reden: Het Dossier. 25 jaar later blijkt Het Dossier nog steeds reden voor moord. Opgejaagd als een wild dier probeert Josta Bresse het Dossier in handen te krijgen, maar de macht van de daders blijkt groot. Enorm groot.

Anya Niewierra (1964) is algemeen-directeur van de vvv Zuid-Limburg en bestuurslid van de Europese organisatie Necstour. In 2013 debuteerde zij met de thriller Vrij uitzicht, die genomineerd werd voor de Debutantenprijs, de Schaduwprijs en voor de Beste Thriller.

MENINGEN: Josta Bresse (46), sinds kort weduwe, wordt wakker op 18 april 2014 en merkt dat ze de tien dagen ervoor mentaal kwijt is. Ze blijkt niet alleen gedrogeerd en ontvoerd te zijn, ook is één van haar nieren verwijderd. Ze doet aangifte van orgaanroof en uit rechercheonderzoek blijkt al gauw dat ze officieel in 1989 is overleden. Ze werd geboren in Oost-Duitsland als Josta Wolf. Artistiek zeer begaafd, werd ze na een kunstopleiding in Oost-Berlijn gedwongen mee te werken aan de Königstein Gruppe die op grote schaal schilderijen van o.a. Paul Klee vervalste en verkocht en alles bijhield in een dossier. Nu Josta de enige is die dat dossier kan vinden, wordt op haar gejaagd. Ze reist naar Berlijn en vraagt hulp van journalist Tom Adler. De auteur (1964) debuteerde in 2013 met de thriller "Vrij uitzicht'* die werd genomineerd voor diverse prijzen. Deze tweede is een originele, ambitieuze thriller met een heel spannend, goed doorwrocht, vaak schokkend verhaal over leven in Oost-Duitsland voor de Wende en de rol van de Stasi, met een verrassende, overtuigende ontknoping.

Drs. Madelon de Swart

In januari 2017 rolde “Het dossier” van de persen, een thriller over de spannende en onthutsende wederwaardigheden van de rijkelijk getalenteerde schilderes/kunstvervalser Josta Bresse in de voormalige DDR.
Het verhaal is in eerste instantie gesitueerd in een de schrijfster en sommige lezers niet onbekende omgeving in Zuid-Limburg.
De spanning zit er vanaf de eerste bladzijden meteen in. De hoofdpersoon en tevens ik-persoon Josta Bresse (geboren Wolf), een 46-jarige weduwe, wordt op 18 april 2014 in tamelijk verwarde toestand wakker in haar bed in haar huis op de heuvel in het Zuid-Limburgse Mechelen. Ze mist in haar herinnering een tijdvak van tien dagen. Langzaam dringt tot haar door dat haar iets vreselijks is overkomen. Dat gegeven leidt tot een politieonderzoek door de rechercheurs John Netelen en Patrick Broers, dat na een goede start al snel nieuwe problemen oplevert, nu over de identiteit van Josta. Ze raakt door informatie van de Duitse autoriteiten in een benauwende en beklemmende situatie.

Josta heeft in haar omgeving weinig contacten. Wel heeft ze een goede band met haar buurvrouw Eva Hermans met wie ze veel deelt. Dan zetten enkele gewelddadige gebeurtenissen haar leven volledig op zijn kop. Josta vermoedt dat de oorzaken ervan zijn terug te voeren op haar verleden in de voormalige DDR.
Omdat ze in Nederland vastloopt en bovendien voortdurend in gevaar is, gaat Josta op onderzoek uit naar haar verleden in Oost-Berlijn. Met hulp van de journalist Tom Adler krijgt ze onder moeilijke en gevaarvolle omstandigheden vitale informatie over haar verleden boven water. Daaronder ook Het Dossier dat een centrale rol speelt in de plot.

Josta was een begaafde kunstschilderes en in de DDR vervalser van schilderijen van befaamde expressionisten zoals Paul Klee. Die werden voor echt verkocht en brachten zeer veel geld op. Daarmee werd een deel van de deviezenbehoefte van de DDR gedekt.
De weerzinwekkende praktijken van de Stasi en van de Oost-Duitse machthebbers komen ruimschoots aan bod en worden op een terughoudende maar daarom niet minder indringende wijze beschreven.
In cursief gedrukte hoofdstukjes wordt door een onbekende een verhaal verteld aan een vrouw met de naam Emma. De spanning wordt daarin fraai opgebouwd.
De lezer ontdekke zelf de verdere details van het indrukwekkende verhaal over het wel en vooral wee van Josta Wolf onder het juk van het misdadige regime in de DDR.
De plot van het boek is ragfijn gecomponeerd rond het keiharde onderwerp. Het slot is zonder meer ontroerend.

Anya Niewierra heeft een zeer vaardige pen. Moeiteloos weet ze met korte kernachtige zinnen in korte hoofdstukken de lezer zeer snel het verhaal in te trekken. En die lezer komt er niet meer uit vóór bladzijde 398. Het verhaal is meeslepend en intrigerend, en bij tijden heftig zonder dat gruwelijkheden al te expliciet worden beschreven. Het tempo van de gebeurtenissen ligt hoog. Uit de beschrijvingen van de vreselijke praktijken van de Stasi blijkt zonneklaar dat de schrijfster veel research heeft gedaan.

Niewierra blijkt nu al zeer veelzijdig in haar schrijverschap. “Vrij uitzicht” en “Het dossier” zijn exponenten van twee totaal verschillende genres binnen de thrillers. Ze laat zien die beide tot in de perfectie te beheersen.
De godfather van de Nederlandse misdaadliteratuur Tomas Ross stak reeds de loftrompet over “Het dossier”. Hij noemt het boek “Een parel binnen de Nederlandstalige misdaadliteratuur.” Dat fraaie compliment kan worden onderschreven en evenzeer worden gemaakt aan het adres van Anya Niewierra zelve.
De eindredactie heeft een paar steekjes laten vallen maar die worden hier met de mantel der liefde bedekt. Het boek is gewoonweg té goed.

“Het dossier” krijgt vijf stralende sterren.

Vrij uitzicht, het thrillerdebuut van Anya Niewierra, werd in 2013 goed ontvangen en meteen genomineerd voor de Debutantenprijs, de Schaduwprijs en de Beste Thriller. Vervolgens bleef het een paar jaar stil, maar begin 2017 verscheen haar tweede thriller Het Dossier. Omdat dit boek gebaseerd is op historische gebeurtenissen heeft de auteur een jaar lang research gedaan. Niemand minder dan Tomas Ross noemt het boek het spannendste dat hij sinds jaren gelezen heeft. Behalve schrijven, houdt Niewierra zich ook bezig met schilderen en is ze in het dagelijks leven directeur van de VVV Zuid-Limburg.

De uit de voormalige DDR afkomstige Josta Bresse wordt op een middag wakker en merkt dat het tien dagen later is dan de dag dat ze naar bed ging. Ze ziet ook dat ze een litteken heeft dat er eerst niet was. Het blijkt dat er een nier bij haar weggehaald is. Ze doet aangifte en tijdens het onderzoek begint de recherche aan haar identiteit te twijfelen. Om aan te tonen dat ze is wie ze is, keert Josta terug naar Oost-Berlijn, waar ze destijds als kunstvervalser moest werken en in Hohenschönhausen gevangen gezeten heeft. De reden van deze gevangenschap was een geheim dossier. Omdat er nog steeds een dodelijke jacht op dit dossier wordt gemaakt, wil Josta het bemachtigen. Dat blijkt echter niet geheel zonder gevaar te zijn.

Het verhaal in Het dossier, en dat is al meteen vanaf het begin duidelijk, wordt verteld vanuit twee perspectieven. Het ene, dat cursief gedrukt is, vanuit het gezichtspunt van Josta's bewaker annex ondervrager. Het andere wordt verteld door de ogen van Josta zelf. Het begin van beide verhalen zorgt er al direct voor dat de lezer wil weten wat er gebeurd is, waarom Josta gevangen gezeten heeft en waarom ze het slachtoffer geworden is van orgaanroof. Ook de titel van het boek roept aanvankelijk wat vragen op (welk dossier wordt bedoeld?), maar gedurende het verhaal wordt steeds duidelijker om welk dossier het werkelijk gaat. Dit (nog) niet weten, zorgt er wel voor dat het boek je van aanvang aan in de greep heeft en dat het blijft intrigeren.

Dat Anya Niewierra een jaar lang research heeft gedaan, is door het hele boek voel- en merkbaar. De feiten kloppen en de lezer krijgt nergens het gevoel dat het een fictief verhaal is. Het is van begin tot eind geloofwaardig en omdat het zo levensecht beschreven is, is er weinig voor nodig om je de gruwelijkheden die zich in de DDR hebben afgespeeld voor te kunnen stellen. Ook de achterdocht, het wantrouwen, en de angstcultuur die er destijds geheerst moeten hebben, worden buitengewoon goed weergegeven.

Vaak kent een thriller, en dat is dan ook het specifieke kenmerk van dat boek, één soort spanning. In Het Dossier is echter sprake van verschillende spanningsvelden. Want zowel de psychologische als de actiespanning komen in het verhaal voor. Beide worden gekenmerkt door diverse plotwendingen, maar, en dat maakt dat het boek meer is dan thriller alleen, ook door heftige momenten. Niewierra weet in het verhaal ook de gevoelens van de personages uitstekend over te brengen. Door deze elementen te combineren krijgt het verhaal beduidend meer diepgang. Dit wil niet zeggen dat het een zwaar en moeilijk verhaal is, dat is het niet. De schrijfstijl is prettig en realistisch en daardoor leest het bijzonder vlot.

Een aanbeveling door een gelouterde auteur, in dit geval Tomas Ross, wil niet altijd zeggen dat een boek werkelijk sterk of bijzonder is. Wat Het Dossier betreft, heeft Ross voor de volle honderd procent gelijk. Het ís namelijk een parel binnen de Nederlandstalige misdaadliteratuur. Niewierra's thrillerdebuut was al een succes, Het Dossier kan dit alleen maar overstijgen.

"Het Dossier" is een zeer spannend, gelaagd, geloofwaardig en solide verhaal over de 46-jarige kunstenares Josta Bresse-Wolf. Ze is opgegroeid in de DDR en op 9 november 1989 gevlucht naar West-Berlijn op het moment dat de Muur viel.

Josta wordt wakker in haar eigen bed in Mechelen en wanneer ze op haar wekker kijkt ziet ze dat het al 12.49 uur is. Dan merkt ze tot haar schrik en verbazing dat ze tien dagen verder is dan ze dacht en dat ze die tien dagen geheel kwijt is. Ze voelt zich lichamelijk ellendig.
Tot overmaat van ramp ontdekt ze tijdens het douchen dat haar buik pijnlijk is en vindt ze wonden die duiden op een operatie. Haar huisarts bevestigt dit en uit een röntgenfoto blijkt dat haar linkernier is weggenomen. Vele vragen beheersen vanaf dat moment haar gedachten. Wie had haar nier nodig en waarom hebben ze haar laten leven?

Josta besluit aangifte te doen, maar de Nederlandse recherche ontdekt tijdens het onderzoek dat er duistere zaken naar boven komen over haar identiteit en de periode dat ze nog in de DDR verbleef. Op dat moment verandert ze van slachtoffer in verdachte.

Vanwege een aanslag op haar leven komt ze onder voortdurende bescherming van twee agenten, maar wanneer ze in de "Frankfurter Algemeine" een verontrustend bericht leest, besluit ze af te reizen naar Berlijn en de journalist om hulp te vragen. Ze weet te ontsnappen aan de aandacht van haar bewakers. Ze vertelt de journalist Tom Adler haar verhaal en samen gaan ze op zoek naar antwoorden op Josta"s vragen en het "Dossier", waarin alle informatie is beschreven over de kunstvervalsing van het werk van belangrijke schilders door de "Königstein Gruppe". Er zijn echter meer mensen op zoek naar het "Dossier"..............

Dan ontvouwt zich het verhaal van Josta, over de tijd dat ze nog leefde in de toenmalige DDR, haar schilderstalent, de "Königstein Gruppe", de rol van de Stasi, de omstandigheden in "Hohenschönhausen", waar Josta gevangen heeft gezeten en op een mensonwaardige manier gemarteld werd, zodat de Stasi het Dossier in handen zou kunnen krijgen.

De hoofdstukken worden afgewisseld met cursief gedrukte hoofdstukken, waarin er een ander personage aan het woord is en het verhaal van Josta van de andere kant belicht. In beide lijnen wordt het ik-perspectief gebruikt. Door deze twee verhaallijnen krijgt de lezer stukje-bij-beetje alle informatie en wordt de beklemmende spanning opgebouwd. Angst en drijfveren worden meeslepend beschreven.

Anya Niewierra schreef eerder haar debuut "Vrij uitzicht" die werd genomineerd voor de Debutantenprijs, de Schaduwprijs en voor De Beste Thriller.
Met haar tweede boek "Het Dossier" heeft ze een ijzersterke thriller afgeleverd met een zeer geloofwaardig, gedegen en spannend plot. Ze heeft de lezer hiermee een kijkje gegeven in de voormalige DDR. Het wordt de lezer duidelijk dat de auteur gedegen research heeft gedaan en zich goed heeft geïnformeerd over de thema's in het verhaal.
De personages worden goed beschreven en de plot is filmisch te noemen. De schrijfstijl is vlot en de auteur weet de lezer op een soepele manier mee te nemen in de belevenissen en emoties van de personages en alle informatie die het verhaal bevat, zowel fictie als non-fictie.

De epiloog is het enige minpuntje aan het boek. Het komt wat over als een happy end van een Amerikaanse film, maar doet gelukkig niets af aan het verhaal en de zinderende spanning zoals het is geschreven.

 

Gewicht
0,703 Kg

Uit jaar:
2017

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Mariska Cock, Amsterdam

Omslagillustratie:
Angeles Nieto, Thorn

Auteursfoto (Portretfoto):
Annemiek Mommers Fotografie, Beek

Vormgeving binnenwerk: (255 tekens)
Mariska Cock, Amsterdam

Aantal pagina's
398 excl. Dankwoord

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss