Via partner

Good To Great Waarom Sommige Bedrijven Een Sprong Vooruit Maken... En Andere Niet , Jim Collins

Artikelnummer: 9789025425104
Artikel 10 van 42
€ 9,00
Overzicht

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Jim Collins heeft met Good to Great een wereldwijde bestseller geschreven waarvan inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Dit boek wordt in bijna alle managementliteratuur aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia. Nu is er eindelijk de Nederlandstalige editie.

Uit een langdurig onderzoek van honderden Fortune 500-bedrijven kwamen elf bedrijven naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even 'good' als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden 'great'.
Wat onderscheidt deze succesvolle bedrijven nu van hun concurrenten en wat kunnen anderen daarvan leren? Collins heeft zijn inzichten in een aantal principes geformuleerd. Het zijn tijdloze factoren voor succes – geen hypes.

Voor al deze bedrijven geldt:
1 het leiderschap bevindt zich op niveau 5 (dienstbaar);
2 ze werven de juiste mensen;
3 ze zien de harde feiten onder ogen, maar blijven vertrouwen op succes;
4 ze vinden een antwoord op drie afbakeningsvragen: wat kunt u het best, waar gelooft u 't meest in en wat is cruciaal voor uw economisch voortbestaan?;
5 ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur;
6 ze hechten groot belang aan technologie, maar zijn daarin selectief;
7 ze werken gestaag en volhardend, zonder revolutionaire doorbraken.

MENINGEN: De eerste keer dat ik dit boek las, was in 2009 en ik was erg onder de indruk van de bevindingen, vooral omdat het zo grondig onderzocht leek te zijn. Toen las ik in 2013 een ander boek genaamd 'Thinking fast and Slow' van academicus Daniel Kahneman, die auteur Jim Collins eigenlijk bekritiseert omdat hij causaliteit beweert waar er geen of heel weinig is (hij doet dit specifiek in hoofdstuk 19). Collins 'veronderstelde identificatie van succesvolle managementstijlen of -praktijken in de beter presterende bedrijven onderschat het belang van geluk of willekeur in de outperformance (volgens Kahneman). Met betrekking tot beide Collins-boeken presteerden de onderzochte bedrijven eigenlijk niet beter in de daaropvolgende perioden die buiten de onderzoekstermijnen lagen. Met name natuurlijk Circuit City en Fannie Mae, die allebei failliet gingen (hoe is dat voor superieure zakelijke praktijken?). Ik heb het boek opnieuw bekeken na het lezen van Kahneman en ik zou hier persoonlijk aan willen toevoegen dat de onderzoeksmethodologie van Collins ook erg gebrekkig is. Hij keert in feite de juiste wetenschappelijke methode om een ​​theorie te formuleren terug, maakt een voorspelling (hypothese) op basis van deze theorie en gaat vervolgens door met het testen ervan in het echte leven. Collins begint in plaats daarvan met het verzamelen van zijn waarnemingen (= bedrijven die beter presteren), veronderstelt causaliteit die hun prestaties overtreft en verzint vervolgens in wezen veel vage dingen (zoals het egel-concept; echt wat is dat?) Die het zouden moeten verklaren. Daarmee maakt zijn 'onderzoek' in feite een aanfluiting van de wetenschappelijke methode. Ik moet toegeven dat ik er voor viel toen ik dit boek voor het eerst las, maar nu wijs ik de waarde ervan als nuttig zakenboek bijna volledig af. Het argument dat het niet bedoeld is als een wetenschappelijk boek dat sommigen hebben gemaakt, is ook volkomen belachelijk. Want als de waarde van dit boek niet ligt in de veronderstelde feitelijke of verklarende kracht, wat blijft er dan over? De wetenschappelijke methode is daarbij het nuttigst en zelfs in een populair non-fictieboek moeten de belangrijkste principes worden nageleefd. Als je een goed zakenboek wilt lezen, lees dan 'Business Adventures' van John Brooks, onlangs aanbevolen door Bill Gates. Het is een reeks zakelijke essays die de lezer veel van het 'menselijke element' dat inherent is aan zaken (zoals in het leven) zal laten zien. De eerder genoemde Kahneman wordt ook aanbevolen, hoewel het geen zakenboek is, maar meer een psychologisch boek dat laat zien hoe het menselijk denken onderhevig is aan gebreken (waarvan Collins eigenlijk het slachtoffer is van, of tenminste zijn lezers zijn ...).

De inhoud is duidelijk en vlot opbouwend naar het einde. Ook deed het me stilstaan bij mezelf en over dingen nadenken die eventueel toepasbaar zijn in mijn leven.

Dit boek gaat daar niet over. Dit boek gaat over de allerbesten, die hebben iets gemeen. En het blijkt dat dit geen toevalligheid is.

Dit is zo'n boek waar je later nog regelmatig aan terug denkt. Als je er eenmaal aan begonnen bent blijf je lezen. Ik weet niet of ik zoveel waarde moet hechten aan het 'wetenschappelijke' karakter ervan, maar inspirerend is het zeker.

Een aanrader voor wie zich wil verdiepen in management

een prima boek om te lezen, maar meer nog om het bij de hand te houden als je net in een nieuwe baan bent begonnen...houdt je lekker scherp op wat je allemaal bedenkt en wilt bereiken of zijn...

Goed en leuk boek om te lezen, eens begonnen met het boek te lezen, maakte ik zelfs tijd om verder te lezen.

Het boek is in eenvoudige taal geschreven en voor iedereen begrijpbaar. Het vertelt hoe je het verschil kan maken als onderneming mooi ingekaderd via duidelijke cases.

Het gaat redelijk of zelfs heel goed met je bedrijf of organisatie. Maar niet goed genoeg, toch? Laten we kansen liggen, benutten we het potentieel volledig? Ofwel: bereiken we ons doel? Deze vragen houden je bezig. Altijd al. En ja, veel antwoorden heb je vanuit je gezonde verstand. Maar heeft je gezonde verstand gelijk - heb je het mis of kan het gezond verstand werkelijk aangescherpt worden? Dit boek is een hersenspoeling in positieve zin. Het houdt je eerst een spiegel voor, laat je jezelf de kernvragen stellen en helpt bij het eerlijk beantwoorden. Vervolgens laat zdelt het je op met de vraag "en wat moet er dan nu gebeuren". Het spoelen is inmiddels al in volle gang, het werd zorgvuldig opgebouwd. Het resultaat is een soort blauwdruk voor je toekomstige handelingen en beslissingen, als een sjabloon blijvend op je netvlies.

Het goede is de vijand van het geweldige. Dit boek gaat over de veranderingen van bedrijven van gewoon goed presterend tot excellerende, zeer succesvolle. Het is gebaseerd op vijf jaar onderzoek onder honderden van de top-500 bedrijven, waaruit bleek dat er elf een enorme groei doormaakten ondanks de economische conjunctuur. Ze worden G2G-organisaties genoemd: van 'Good to Great'. Zeven basisprincipes worden behandeld die van toepassing zijn op excellerende ondernemingen. Deze gaan over leiderschap, personeel, prestatiemeting, prioritering, organisatiecultuur, technologisch voordeel en discipline. Relevant is het Egelprincipe; de drie elkaar overlappende cirkels van passie, kerncompetentie en het sturen op de economische motor (dat is de meeteenheid die het succes stimuleert, bijvoorbeeld 'voordeel per 'x'). De auteur van deze bestseller is directeur van een managementonderzoekscentrum en was daarvoor universitair docent. Een boek voor manager en directeuren in het bedrijfsleven en voor studenten en docenten in bedrijfskunde, management en leiderschap. Met veel tekstkaders en figuren in zwart-wit, eindnoten en een register. Ir. K.W. Sijtsma MBA

Het is een fantastisch boek dat heel makkelijk leest en de lezer heel duidelijk en to the point vertelt waarom sommige bedrijven excellent zijn en blijven. Voor de inhoud moet je het lezen, maar het boek inspireert, motiveert en spiegelt. Ik heb maar 1 advies; bestellen en lezen!!

in de voorbereiding van het opbouwen van mijn eigen bedrijf heb ik 9 vrienden gevraagd om feedback te geven op mijn (ondernemers)plan. en ik kreeg van 9 verschillende kanten feedback,ik dacht dat ik alles wel had belicht todat ik het boek las van Jim Collins waarin ik er achter kwam dat we 1 facet waren ze vergeten en dat was: Wat is je droom. Op een hele heldere manier wordt uitgelegd hoe topondernemingen kunnen excelleren maar ik denk dat als je een eigen bedrijf wil starten ook gebruik kunt maken van deze gedachten en ideeen die in dit boek praktisch worden omschreven.

Inspirerend boek. Ik werd erop geattendeerd door één van de grote Nederlandse captains of industry die het boek terloops noemde in een presentatie. Boek leest makkelijk, en je leest het van voor tot achter uit. Jij bent zelf zo'n krachtdadige leider die mensen makkelijk inspireert tot het overnemen van zijn visie, of je zou graag zo'n leider worden? Lees dit boek over niveau-5 leiderschap maar eens. Eén van de voorwaarden om een geweldig bedrijf te worden die Collins duidelijk en overtuigend toelicht.

Jim Collins en zijn G2G-team hebben onderzocht hoe bedrijven (maar zij verwachten hetzelfde bij niet-commerciele instellingen) van goed naar excellent komen.

Ook al zit je niet zelf in een managementfunctie is dit boek zeer de moeite waard om tóch eens te lezen. Het is een makkelijk leesbaar boek, dus je gaat er snel doorheen. Automatisch zet je de informatie uit het boek af tegen de organisatie waar je werkt. Het busprincipe, niveau 5 leiderschap en de spiegel en het raam zijn absoluut aandachtspunten waar iedere organisatie naar moet kijken. Ik zeg niet dat je het boek 1 op 1 moet inpassen in je organisatie, maar de kern en de principes zijn zeker de moeite waard om te overdenken!

Op een meeslepende wijze beschrijft hij het onderzoek, laat steeds meer zien en beschrijft op heldere wijze de conclusies, maar ook het proces in het onderzoeksteam.
Omdat de bedrijven bekend zijn (o.a. Gillette) spreekt het nog meer tot de verbeelding.
Dit boek is er 1 van de weinig waarvoor ik me tijd gegund heb.
Een echte aanrader.

Succesvolle bedrijven, leiders en professionals zijn er genoeg. En daarover is al genoeg geschreven.

Wat een mooi onderzoek, en nog leuk om te lezen ook. De resultaten verbazen me niet, maar onderschrijven mijn eigen ervaringen bij transities in organisaties. Mooi ook om te kijken of deze bevindingen gekoppeld kunnen worden aan People, planet, profit uitgangspunten. Winst om de winst of groei om de groei zal niet de bedoeling zijn van Collins. Prima aanbevelingen in dit boek, om direct te vertalen naar een toolbox voor managers en veranderaars.

Gewicht
0,439 Kg

Uit jaar:
2004-2006

Uitvoering:
Paperback

Vertaald door:
Ypie Veenstra

Oorsponkelijke titel
Good to Great. Why some companies make the leap... and others don't

NUR/NUGI
801 Management algemeen

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss