Via partner

Leerproblemen en leerstoornissen remedial teaching en behandeling - Ortho : hulpschema's voor opleiding en praktijk , A.J.J.M. Ruijssenaars Serie: Ortho

Artikelnummer: 9789056373931
Artikel 21 van 54
€ 14,00
Overzicht

KLIK HIER OM TE BESTELLEN VIA PARTNER

Ortho - Leerproblemen en leerstoornissen 5e druk is een boek van A.J.J.M. Ruijssenaars uitgegeven bij Lemniscaat. ISBN 9789056373931

ORTHO Inleidingen, monografieën en leerboeken op het gebied van de orthopedagogiek, de orthodidactiek en het klinische en experimentele onderzoek op orthopedagogisch gebied, met bijzondere aandacht voor de herkenning en behandeling van opvoedingsmoeilijkheden, ontwikkelingsproblemen, gedragsstoornissen en leermoeilijkheden.
Voor de aanpak van hardnekkige leerproblemen of leerstoornissen kan een op maat gesneden interventie nodig zijn: planmatig, diagnostisch onderbouwd, rekening houdend met faciliterende of belemmerende factoren en afgestemd op wat er verder in de klas of thuis gebeurt. De planning en uitvoering van hulp vraagt van de professional een uitgebreid kennisbestand over onder andere: typen kennis, instructieprincipes, vormen van in- en output en verschillende manieren om feedback te geven. Een goed geplande interventie heeft het karakter van een toetsende behandeling.
In dit boek worden de bouwstenen van een toetsende behandeling aan de hand van een aantal schema's beschreven, eindigend met Schema 34: Model van de opbouw van de behandeling. Een in de praktijk toepasbare versie daarvan wordt beschreven in Bijlage 7.
Dit boek is bedoeld om te gebruiken, zowel in opleiding als praktijk, bij het zoeken naar aangrijpingspunten wanneer hulp stagneert. Het is tot stand gekomen op basis van literatuurstudie, onderzoek en praktijk, vanuit de uitdaging een begin te maken met het systematiseren van onze kennis over remedial teaching en behandeling.

MENINGEN: Aan de hand van concrete schema's wordt het cyclisch proces van handelingsgerichte diagnostiek, behandeling en evaluatie van leerproblemen en leerstoornissen op verschllende beslissingsniveaus beschreven en uitgewerkt om zo bij stagnatie van dit proces tot een doelgericht en adaptief handelingsplan te komen. In het begin van het boek worden de algemene kaders besproken en begrippen geformuleerd, gevolgd door een aantal analyse- en beslissingsmodellen met betrekking tot taak-, instructie- en leerlingspecifieke kenmerken. Op deze manier tracht men de lezers, remedial teachers en academici in opleiding en praktijk op een zeer concrete, praktische manier zicht te geven op de zinvolle combinatie van remediale kennis met psychologische theorieën over cognitieve vaardigheden en functiegebieden die gerelateerd zijn aan het taal- en rekenproces. Dit leerwerkboek, geschreven door de gerenommeerde hoogleraar in de orthopedagogiek, sluit af met een overzicht van effectstudies, een concrete uitwerking van het handelingsplan en praktische opdrachten voor studenten. Redactie

Gewicht
0,263 Kg

Uit jaar:
2001

Uitvoering:
Paperback

Omslagontwerp (Vormgeving omslag):
Rinke Doornekamp

Omslagbeeld:
Giorgio de Chirico, 'Het lied van de liefde', 1914

Vormgeving (Lay-out, Opmaak):
Bart Driessen

Aantal pagina's
124

NUR/NUGI
?

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Links

DVDs

Videogames

Games

© 2018 - 2024 Zoek2ehands.nl - Zoek 2ehands | sitemap | rss